Újdonság a ŠKODA-ról
2019.01.09.

ŠKODA SCALA - Minden, amit a SCALA-ról tudni kell

Új karakter, új technika és új név: a teljesen új fejlesztésű Škoda SCALA-t magas színvonalú aktív és passzív biztonság, bőséges térkínálat, valamint „Simply Clever” megoldások sokasága jellemzi. A cseh márka Tel-Avivben mutatta be kompakt méretű, ötajtós újdonságát.
skodascala

Amint Bernhard Maier, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának elnöke kiemelte: „Új ŠKODA SCALA típusunkkal új fejezetet nyitunk a ŠKODA kompakt kategóriájú járműveinek történelmében. Teljes egészében új fejlesztésről van szó, amely technikája, biztonsága és formavilága tekintetében egyaránt mércéül szolgálhat e kategóriában. Meggyőződésünk, hogy a SCALA kiváló adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy újraértelmezze a C-szegmenst a ŠKODA számára.”


Ehhez tökéletesen passzol az autó neve is: a latin eredetű SCALA jelentése ugyanis lépcső vagy létra, ami arra utal, hogy a nagy hagyományokra visszatekintő cseh márka műszakilag is nagy lépést tesz előre. Ráadásul ez a márka első sorozatgyártású európai típusa, mely a logó helyett az önálló betűkkel kiírt „Škoda” feliratot viseli majd a csomagtér-ajtó közepén.
Nem ez az egyetlen új designelem a ferdehátú modellen: a már jól ismert, szoborszerűen plasztikus és precíz felületek minden eddiginél dinamikusabb és érzelmekben gazdagabb egyéniséggé állnak össze, a következő szintre emelve a Škoda formanyelvének fejlődését. A karakteres megjelenéshez természetesen az extraként rendelhető teljesen LED-es fényszórók és hátsó lámpák is hozzájárulnak, a jellegzetes fényjátékból pedig a dinamikus hátsó irányjelzők is kiveszik a részüket. A hátsó lökhárító alá sikerült még egy „Simply Clever” megoldást is elrejteni: az elektromos reteszelésű, kihajtható vonófej a csomagtartóban található kapcsolóval mozgatható. Emellett természetesen a SCALA-ból sem hiányozhat a „megszokott” esernyőtartó a vezetőajtóban vagy az üzemanyagtöltő-nyílás fedelébe rögzített jégkaparó. Kívánságra akár az elektromos mozgatású, Tip-to-Close funkcióval kiegészített raktér-fedél is a vásárlók rendelkezésére áll.

Kompakt külső méretei – 4362 milliméter hosszú, 1793 milliméter széles, 1471 milliméter magas, tengelytávja pedig 2649 milliméter – tágas utasteret takarnak, belső paraméterei – a gyár szerint – az Octávia adottságaihoz hasonlítanak. A térdmagasságban mérhető lábtér például 73 (OCTAVIA: 73), a könyökmagasságú szélesség hátul 1425 (OCTAVIA: 1449), miközben a hátsó fejtér 982 milliméter (OCTAVIA: 980 milliméter). Ráadásul a csomagtartója 467 literes, amely a hátsó ülés lehajtásával akár 1410 literig is bővíthető. 

A kabint egyébként már a Škoda új beltér-koncepciója szerint tervezték meg, többe között új színeket és anyagokat, illetve modernebb dizájnnyelvezetet alkalmaztak. Például a műszerfal és az első ajtókárpitok igényes, puha habbevonatát új, speciális szemcsézetű felületek borítják, amely kristályhatású struktúrát idézve a jövőben a márka stílusának meghatározó elemévé lépnek elő. Központi elem még az akár 9,2 col képátlójú képernyő, mely a vezető, illetve az első utas számára egyaránt jól látható. A légkondicionáló berendezés, valamint az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stop System), a menetprofilválasztás (Driving Mode Select) és a parkolási asszisztens (Park Assist) gombjai szintén jól elérhetők – akár közvetlenül a sebességváltókarról is. A kocsi külsejéhez illő fejlett technológia megoldások sorát gazdagítják a 10,25 colos Virtual Cockpit műszeregység és a Škoda Connect mobil online szolgáltatásai. Utóbbiak segítségével a vezető és az utasok akár mobiltelefonjukról is be-, illetve kireteszelhetik a jármű ajtóit, valamint akár vezeték nélkül (over the air) is frissíthetik az infotainment-rendszer vagy a navigációs térkép szoftvereit – így a szervizt sem szükséges felkeresniük. Feltétlen említést érdemel az is, hogy a SCALA az első Škoda, mely minden egyes példányában állandó internetkapcsolatot biztosít. A beépített eSIM-kártya már alapkivitelben támogatja a vészhívás (Emergency Call) és a proaktív szolgáltatás (Proactive Service) funkciókat.

A SCALA öttagú motorkínálatában három benzines és egy dízel aggregát szerepel, s természetesen mind megfelel az Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. Szintén közös bennük, hogy egytől egyig közvetlen befecskendezésűek és turbófeltöltésűek, illetve az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System), illetve a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszereivel is rendelkeznek.

A 70 kilowattos (95 LE) 1.0 TSI aggregát ötfokozatú sebességváltón keresztül továbbítja nyomatékát, míg a 85 kW (115 LE) teljesítményű 1.0 TSI-hez alapkivitelben hatfokozatú manuális, kívánságra pedig hétfokozatú DSG-váltó csatlakozik. A ŠKODA SCALA csúcsbenzinmotorja az 1.5 TSI, a négyhengeres konstrukció teljesítménye 110 kW (150 LE) és kívánságra hétfokozatú DSG egység is rendelhető hozzá. A négyhengeres 1.6 TDI 85 kW (115 LE) teljesítményt és 250 newtonméter forgatónyomatékot küld a főtengelyre, az AdBlue-befecskendezés és az SCR-katalizátor, valamint a dízel részecskeszűrő egyaránt az alapkivitel része. A leginkább környezetkímélő megoldást az 1.0 G-TEC erőforrás jelenti, amely háromhengeres konstrukcióként elsősorban a hagyományos üzemanyagokénál kisebb szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátás jellemezte földgázüzemre (CNG) készült. Miután kifogyott a földgáz, a motor benzinnel is üzemeltethető. Ennek teljesítménye 66 kW (90 LE), az erőátvitel feladatát pedig kizárólag hatfokozatú manuális sebességváltó látja el.

A SCALA alapfutóművét biztonságos és agilis menettulajdonságok jellemzik, ugyanakkor az extraként választható új sportfutómű (Sport Chassis Preset) két különböző hangolást biztosít a pilóta számára. E megoldás egyébként 15 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, és normál üzemmódja mellett a szeleppel állítható lengéscsillapítók segítségével egy keményebb karakterisztikájú sportüzemmód is rendelkezésre áll. A két beállítás közötti váltás a menetprofil-választás (Driving Mode Select) menüjéből vezérelhető.

Eközben Christian Strube, a Škoda igazgatótanácsának műszaki fejlesztés területéért felelős tagja azt hangsúlyozta, hogy „Az új Škoda SCALA a Volkswagen-csoport sokoldalú, modulrendszerű keresztmotoros platformjára épül, ami a legmodernebb hajtástechnika és futóműkomponensek mellett számos új, eddig csupán a nagyobb járműkategóriákban kínált vezetői segédrendszer alkalmazását is lehetővé teszi – első ízben vagy már továbbfejlesztett változatban.” Így például a SCALAhoz megvásárolható bővített vezetői segédrendszerek közé tartozik a Side Assist berendezés, mely berendezésként időben jelzi a vezetőnek, ha hátulról előzési szándékkal jármű közelít vagy már a visszapillantó tükrök holtterében található. Míg a jól ismert holttér-érzékelés (Blind Spot Detect) hatótávolsága 20 méter, a Side Assist akár 70 méterről is érzékeli a járműveket, így autópályán és gyorsforgalmi utakon közlekedve is hatékonyan előzheti meg a veszélyhelyzeteket. A Side Assist részrendszere a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő asszisztens (Rear Traffic Alert). Ugyancsak a hosszú autópálya-túrák ideális technikája – egészen 210 kilométer/órás tempóig – az extraként elérhető adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC). A szériafelszereltséget bővíti az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő rendszer (Lane Assist) és az első radarasszisztens (Front Assist), utóbbi a városi vészfékfunkcióval (City Emergency Brake) közösen a jármű előtti területet radar használatával előzi meg a baleseteket. Parkolásnál meg a parkolási asszisztens (Park Assist) jön jól.


A SCALA bevezetése 2019 első felére várható. Az új modellel a ŠKODA egyszerre több fejlesztési lépcsővel is feljebb lép, miközben a márka értékrendjének – amit a „Smart Understatement” kifejezés foglal össze találóan – tökéletes megtestesítője is egyben.

(forrás: www.autosvilag.com)